Monday, October 8, 2012

MEMBERI & IKHLAS

Assalamu'alaikum !
Otw balik rumah, tangan asyik tekan button BD yang ade kat radio..
Bosan ! Semuanye iklan je ! tetiba terhenti kat radio IKIM..
Tajuk cerita pasal memberi & ikhlas..
lebih kurang macam tuu laa.. aku tak dapat nak pick up tajuk sebenar.. sebab dengar di pertengahan..
pasal memberi.. sebenarnye tak ramai yang suka memberi..
sebab? deme risau tak cukup.. sebab lagi? seme rasa rugi, tu hasil usaha deme.. sebab lagi? mereka tak tahu erti sebenar memberi yang begitu bermakna dan besar !
and, aku ade jugak terbaca, kita memberi, insyaAllah, akan dibalas berlebih2an oleh Allah..
tak didunia, diakhirat !
tapi jangan pulak niat dihati nak balasan..
kita kena ikhlas !
dan pasal ikhlas pulak yang aku belajar tadi,
ikhlas kadang2 tak datang terus pada kita..
mungkin dipermulaan kita akan rasa terpaksa dan tak berapa nak ikhlas..
tapi lama kelamaan bila dah biasa lakukan, insyaAllah tanpa disedari, dengan sendirinya kita akan ikhlas !
sama macam perubahan, orang cakap,
buat apa berubah jadi muslimah kalau tak ikhlas?
takkkk..
dari tak ikhlas tu laa..
kita paksa2kan jugak, lama2 kita terbiasa..
kalau nak tunggu ikhlas,
sampai bila??
dan hari ni aku berazam,
cuba untuk memaafkan setiap kesalahan yang dilakukan pada aku..
dan aku juga belajar untuk melupakan hal tersebut..
buka buku baru..
belajar untuk berfikiran positif..
belajar untuk bercakap yang baik2, mengelakkan membuat ketupat..
insyaAllah..
dan banyak senyum !
orang duk label aku muke nyombong..

dan kepada si anda, ain doakan anda dari jauh :) goodluck pada sesiapa yang amek exam tu ye :D aminnn..

No comments:

lalalaa :)