Tuesday, May 14, 2013

KEBAHAGIAAN

tengok muka mak ayah,
kesian.
aku tau mereka penat.
aku tahu usia mereka makin lanjut.
aku tahu kudrat mereka berkurang,
menyukarkan mereka mencari rezeki.
aku tahu. :(
dan aku sedar,
siapa lagi nak bantu mereka cari rezeki,
kalau bukan kami adik beradik.
dan aku pun,
tak sampai hati nak tengok,
mak ayah bekerja pada usia mereka sekarang.
sayu hati.
sebak.
mungkin mereka tak nampak.
dan mungkin niat aku sebelum ni,
buat mereka sedih,
yelaaa,
umur muda2,
dah nak alihkan tanggungjawab mereka pada orang lain.
bila masanya untuk aku bersama mereka,
jika kewajipan aku dah beralih arah? kan?
dan sekarang aku mengerti.
aku terlalu memikirkan kebahagian aku sendiri,
hingga lupa kebahagian mak ayah.
sedangkan mereka dah berusaha memastikan aku bahagia,
dari dulu hingga kini.
dah berpuluh tahun lamanya.
dan pada usia mereka kini,
yang ajalnya bila2 boleh menjemput,
apalah salahnya aku memberi kebahagian pada mereka pula?
kan?
In shaa Allah.
tanggungjawab sebagai seorang anak,
akan aku tunaikan :)
In shaa Allah

No comments:

lalalaa :)